کشف فسیل 47 میلیون ساله یک مگس

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان در اتفاقی که برای اولین بار در دنیا محسوب می گردد، یک مگس فسیل شده 47 میلیون ساله با شکمی پر از گرده را کشف کردند.

کشف فسیل 47 میلیون ساله یک مگس

دانشمندان یک فسیل مربوط به یک مگس که 47 میلیون سال پیش می زیسته است را کشف نموده اند که اولین مورد از کشف فسیل یک مگس با معده پر از آخرین وعده غذایی خود است.

دانشمندان در اتفاقی که برای اولین بار در دنیا محسوب می گردد، یک مگس فسیل شده 47 میلیون ساله با شکمی پر از گرده را کشف کردند. این یافته ثابت می نماید که مگس های باستانی از ریزهاگ (microspores) های چندین گونه مختلف از گیاهان نیمه گرمسیری تغذیه می کردند.

ریزهاگ ها، هاگ های گیاهان زمینی هستند که به گامتوفیت های نر تبدیل می شوند، در حالی که عظیم هاگ ها (megaspores) به گامتوفیت های ماده تبدیل می شوند. گامتوفیت نیز به نسلی از چرخه زندگی گیاهان گفته می گردد که گامت فراوری می نمایند. گامت یک سلول تخصص یافته است که مسئول فراوری مثل جنسی است.

فرجیر گریمسون از بخش تحقیقات گیاه شناسی و تنوع زیستی دانشگاه وین گفت: محتوای غنی از گرده ای که در معده این مگس کشف کردیم، نشان می دهد که مگس ها 47 میلیون سال پیش از گرده ها تغذیه می نموده اند و آن ها را انتقال می دادند و همچنین نشان می دهد که آن ها نقش مهمی در پراکندگی گرده چندین گونه گیاهی داشته اند.

وی اضافه کرد: مگس ها گرده افشان های اصلی در اکوسیستم های گرمسیری و نیمه گرمسیری باستان بوده اند و حتی ممکن است نسبت به زنبور های عسل هم فزونی داشته اند.

این فسیل در معدنی متروکه در حوالی فرانکفورت آلمان کشف شده است. دانشمندان این فسیل مگس را به عنوان گونه ای جدید از مگس های باستانی موسوم به Hirmoneura messelense می شناسند. محتوای شکم این مگس به طرز چشمگیری به خوبی حفظ شده است و آثار گرده از چندین خانواده گیاهی را نشان می دهد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: این مگس از گرده حداقل چهار خانواده گیاهی تغذیه نموده است و احتمالاً مسئولیت گرده افشانی دو گیاه را داشته است.

وی اضافه کرد: این اولین شواهدی است که نشان می دهد این نوع از مگس ها از دیرباز تا احتمالا اکنون از گرده تغذیه می نمایند. همچنین نشان می دهد که چگونه فسیل ها می توانند اطلاعاتی حیاتی در خصوص رفتار حشرات و روابط اکولوژیکی آن ها با گیاهان برای ما فراهم نمایند.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرادید
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136426

به "کشف فسیل 47 میلیون ساله یک مگس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فسیل 47 میلیون ساله یک مگس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید