مسئله ای در حوزه روغن نداریم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، عباس قبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد شرایط روغن در کشور اضافه کرد: با توجه به ایجاد فضای روانی در دو ماهه اخیر و پیش آمدن انتظارات تورمی در کشور، تفکراتی ایجاد شد که شاید در ماه های پایانی سال، ارز وارداتی روغن از 4200 تومانی به ارز نیمایی تبدیل گردد این تفکر سبب شد که مراجعه مردم به فروشگاه ها بیشتر گردد.

مسئله ای در حوزه روغن نداریم

او با بیان اینکه در ماه های آبان و آذر رفته رفته مسائل موجود در مورد روغن رو به کاهش گذاشت ادامه داد: در ماه های دی و بهمن به سبب ذخیره سازی و اندوختن روغن جامد توسط صنعتی کاران، کمی با هجمه این صنف به فروشگاه ها و مراکز فروش روبرو شدیم که البته این مشکل هم رفته رفته حل گشت و در حال حاضر با افزایش نرخ روغن در سراسر دنیا، کمی فشار بر روی ما ایجاد شد، اما این فشارها باز هم نتوانست مسئله ای در تأمین روغن مورد احتیاج و واردات آن به کشور ایجاد نماید.

قبادی توضیح داد: با وجودی که در حال حاضر میانگین مصرف ماهیانه روغن خام در کشور حدود 150 هزار تن است، ما حدود 170 تا 180 هزار تن روغن به کارخانجات تزریق می کنیم، اما متأسفانه جو روانی ایجاد شده در ماه های گذشته هنوز هم در بازار احساس می گردد، زیرا این جو روانی سبب شد که مقداری از خریدها و احتکارها خانگی گردد با این حال شرایط ذخایر روغن در کشور قابل قبول و مکفی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش بزرگی از ظرفیت روغن کشی کشورمان تعطیل است.

سید جواد ساداتی نژاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اضافه نمود: در حال حاضر توان روغن کشی در کارخانجات کشور حدود شش میلیون تن و ظرفیت کارخانجات تصفیه روغن در کشور حدود چهار میلیون تن است، اما با نگاهی به اعداد و ارقام آماری می بینیم که در کشورمان سال هایی بوده که فقط 200 هزار تن روغن فراوری کردیم. تعطیلی چنین ظرفیت بزرگی در کشور، جای تعجب دارد.

او توضیح داد: به جای آنکه دانه های روغنی فراوری کنیم و آن ها را به کارخانجات روغن کشی تزریق کنیم و کنجاله حاصله را هم به دام بدهیم روغن خام را جدا وارد می کنیم، کنجاله را هم جدا به کشور می آوریم، این فرایند نشان می دهد که سودی بزرگ در واردات کنجاله و روغن نهفته است که واردات را شیرین تر می نماید.

ساداتی نژاد با بیان اینکه احتیاج به روغن خام کشور سالانه یک و نیم میلیون تن است، اضافه نمود: این در حالی است که با نگاهی اجمالی و سرجمع به شرایط کشور می بینیم که مسئله ای در فراوری روغن خام در کشور نداشته ایم. به نظر می رسد بخشی از التهابات به وجود آمده در حوزه روغن کشور تصنعی بوده آن هم از سوی کسانی که علاقه مند ماندن ارز 4200 تومانی در بازار کشور هستند.

او قیمت روغن در کشور را غیرواقعی خواند و اضافه نمود: در حال حاضر میزان 70 درصد توانایی مدیریت موضوع فراوری روغن در کشور وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارز 4200 تومانی آفتی است که سبب شکست خوردن طرح فراوری دانه های روغنی در کشور شد. ارز 4200 تومانی هم ایجاد فساد می نماید و هم رانت را به همراه خود می آورد، از آن مهمتر سبب تخریب فراوری داخلی می گردد.

ساداتی نژاد گفت: با مدیریت و کاهش مصرف روغن در کشور می توانیم طی مدت پنج سال بحث روغن در داخل کشور را به شرایط مساعد برسانیم.

او دلیل ناکام ماندن فراوری دانه های روغنی در 40 سال اخیر را غلط بودن سیاست گذاری و برنامه ریزی های مدیریتی بیان کرد و اضافه نمود: در حال حاضر نرخ دانه های روغنی در کشور کیلویی 4,600 تومان است، با این حال این محصول برای کشاورز حدود کیلویی 12,000 تومان تمام می گردد؛ با این شرایط معلوم است که برای کشاورز توجیه و صرفه مالی وجود نخواهد داشت؛ جالب این جاست که این قیمت گذاری توسط دولت صورت می پذیرد.

ساداتی نژاد گفت: قیمت دانه های روغنی وارداتی حدود 15 هزار تومان است؛ این یعنی آنچه در داخل کشور ظرفیت فراوری و اشتغال زایی دارد باید سه برابر قیمت وارد گردد.

او توضیح داد: قانون خرید تضمینی دانه های روغنی در مجلس توسط کمیسیون کشاورزی اصلاح شد و طی آن کشاورزان برای تعیین قیمت بر سر میز مذاکره آمده اند، اگر این اتفاق و تعیین قیمت صورت پذیرد؛ باید منتظر جهش فراوری باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد شرایط مرغ و تخم مرغ در بازار هم گفت: با احترامی که برای مسئولان در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت قائل هستم باید بگویم این دو وزارتخانه در این حوزه مدیریتی ندارند، جدا از اینکه اختیارات مدیریتی در این خصوص پراکنده است، نگاه این دو وزارتخانه به بازار؛ نگاهی سنتی است.

ساداتی نژاد اضافه نمود: در بازار مرغ و تخم مرغ، حجم مصرف و تقاضای مردم کاملاً تعیین است و این موضوع به امروز و دیروز ربطی ندارد بلکه سالهاست که میزان مصرف گوشت مرغ در بازار قابل اندازه گیری می باشد.

او ادامه داد: خوراک طیور فراوریی کشور، با واردات تأمین می گردد و مشکل اینجاست که در فرایند واردات این کالا تخصیص ارز با موانعی همراه است، علیرغم اینکه کمبود ارز داریم آیا کمبود عقل مدیریتی هم داریم؟ گویا مدیریت در این زمینه هم دچار آشفتگی هایی است.

ساداتی نژاد به مسائل موجود در بخش توزیع اشاره نمود و اضافه نمود: وقتی به بسیاری از کالاها همچون کنجاله سویا و ذرت؛ ارز 4200 تومانی تخصیص می یابد، وجود بازار آزاد در کشور دیگر معنایی ندارد.

عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در سوی دیگر استودیو تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات دانه های روغنی را ازجمله موارد اولویت مند نام برد و اضافه نمود:، اما واردات دانه های روغنی با مسائلی هم روبروست، زیرا اگر وارد نماینده دانه های روغنی بازاری برای کالایش نداشته باشد؛ نگهداری دانه های روغنی در مخازن و انبارها با فساد و خرابی همراه می شوند.

او در تأیید گفته های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ما هم موافق اعمال ارز 4200 تومانی نیستیم، اما حذف آن تبعاتی دارد که شرح آن در برنامه گفتگوی ویژه خبری نمی گنجد.

قبادی با اشاره به کاهش واردات گوشت قرمز متأثر از تبدیل ارز 4200 به ارز نیمایی اضافه نمود: سال گذشته با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی؛ میزان واردات گوشت قرمز از 800 هزار تن به 170 تا 180 هزار تن کاهش یافت.

او توضیح داد: در مورد روغن باید بدانیم با تبدیل ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی برای واردات روغن، باید منتظر افزایش قیمت خیلی چیزها مانند تن ماهی و… باشیم، زیرا روغن در فراوری بسیاری اقلام کاربرد دارد.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از اختصاص 300 هزار تن روغن خام به کارخانه ها با هدف تأمین شب عید مردم اطلاع داد و اضافه نمود: در طرف دیگر 50 هزار تن روغن خام هم به واحد صنف و صنعت تخصیص یافته که البته هنوز توزیع نگشته، البته با توزیع 80 درصد از این میزان به واحدهای صنفی؛ تزریق دوباره روغن انجام خواهد شد.

محمدحسن سرابیان معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود 9673 فقره پفراینده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده که بیش از 8652 فقره از این تعداد مورد رسیدگی قرار گرفته و با محکومیت 34 میلیارد تومان جریمه همراه شده اند.

او توضیح داد: با تفکیک پفراینده های گران فروشی روغن از کل این تعداد؛ حدود 3007 فقره می باشد که محکومیت این پفراینده ها بیش از پنج میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است.

سرابیان پفراینده های ارسالی مربوط به احتکار روغن را 6576 فقره بیان کرد و اضافه نمود: محکومیت این تعداد پفراینده بیش از 28 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او حضور فعال گشتی های بازرسان دستگاه های نظارتی را حرکتی مثبت نام برد و اضافه نمود: بسیاری از پفراینده های متخلفان گرانفروشی و احتکار توسط بازرسان در حال گشت؛ کشف و ثبت شده است.

محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران هم گفت: وابستگی شدید مواد اولیه فراوری روغن به واردات با مسائلی همچون تحریم ها روبرو بود که رفته رفته کاهش یافت و برطرف شد به طور مثال: روغن 16 کیلویی که می باید 165 هزار تومان باشد به دلیل کمبودهای حاصل از تحریم ها به 500 تا 550 هزار تومان هم رسید، ولی با مدیریت خوبی که کارگروه تنظیم بازار اعمال کرد این رقم به کمتر از 400 هزار تومان رسید.

او ادامه داد: با فرایند رو به کاهش روغن در بازار باز هم دیده می گردد که بنکداران ما برای تهیه روغن مجبور می شوند تا در کنار روغن؛ محصولاتی مانند رب، چای و… هم خریداری نمایند، در غیر این صورت نمی توانند به تنهایی روغن خریداری نمایند. البته این فرایند رو به کاهش است

rezaruigari.ir: مجله رویگری، مجله سینما و هنر هفتم

mfiroozi.ir: مجله فیروزی، مجله خبری تحلیلی

silverseven.ir: سیلور 7 | مجله فناوری های رایانه ای، علوم کامپیوتری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 133510

به "مسئله ای در حوزه روغن نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئله ای در حوزه روغن نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید